Familiecollagen - vi kender den alle.
Flere generationer af familiemedlemmer og kæledyr, som alle har haft betydning for os gennem livet. En skøn samling af billeder i ulige størrelser og kvalitet på stuens hædersplads.
Men hvordan får man dem sat op, så det ser fornuftig ud? Det er det, denne blog post handler om.
Noget af det vigtige ved billedkunst er kompositionen. Det samme gælder ved opsætningen af billedcollager. Det er ikke ligegyldigt, hvordan de hænger, eller hvad de hænger sammen med, størrelse farve osv.
Nogen vil måske mene, at det er nørderi, ingen alligevel kan se, Men jeg vil vove at påstå, at det kan de fleste. Måske kan de ikke helt forklare, hvad der er galt, men vil dog nok mene, at det kunne gøres bedre. Det første billede på eksempel 1 viser en sådan collage, der virker rodet og mangler struktur.
Mange har sikkert hørt om det gyldne snit. Her kan jeg anbefale linket, hvis man rigtig vil nørde i det https://denstoredanske.lex.dk/gyldne snit, men af frygt for at manges øjne vil låses på uendelig, hvis det bliver for kompliceret, har jeg valgt en enklere tilgang.
13 billeder i formaterne portræt og landskab. Alle i samme størrelse og nok antal til at det skulle kunne omsættes til de fleste collager, også selv om størrelserne vil variere mere end på de viste eksempler. Så løser det sig, hvis man følger anvisningerne.
Jeg foreslår, at man laver en slags prøveophængning på gulvet, inden der bankes søm i. Et godt råd er, at der er kaffe på kanden, og man tager sig tiden til det. Så får du det bedste resultat.
Der er ikke én given opstilling, der er den rigtige. Det er måden, den er lavet på, der er det rigtige. Med samme billeder og princip kan du lave et uendeligt antal kompositioner.
I eksempel 2 og 3 ser du to forskellige kompositioner med de samme 13 billeder, som i eksempel 1, hvor det hele roder. I eksempel 2 og 3 er der kommet system og balance i opsætningen, de er meget mindre kaotiske at se på. Øjnene kan finde hvile, og du kan nyde de individuelle billeder.
Fremgangsmåden fremgår af det næste billede, eksempel 4:
Her ser du, at alle individuelle billeder har den samme indbyrdes afstand. Der, hvor billederne forskudt støder op mod hinanden, deles de i halve, en eller to tredjedele. Jeg har valgt 2 gange rammens brede for den indbyrdes afstand, og det kan jeg gøre, fordi alle billeder i eksemplerne har samme størrelse og rammebrede. Det kan du måske ikke, da dine billeder og rammer vil have alle mulige størrelser og bredder. Du må derfor vælge en afstand mellem billederne, der ikke er for tæt, så det hele bliver klemt, og ikke for stor så de mister samhørigheden.
Til sidst vil jeg lige tilføje en anden væsentlig faktor, og det er, at farver har vægt, visuel vægt -en sort er tungere end en hvid - så i en collage vil jeg anbringe den hvide øverst og den sorte nederst.
Jeg har i eksempel 5 opdelt 16 farver fra min Toscanaseries farvepalette efter visuel tyngde. Så er der måske nogle, der vil sige, at jeg ikke selv slavisk har fulgt mine egne forskrifter, når man ser på farverne i mine eksempler. Dertil vil jeg svare -Det er i orden med lidt kunstnerisk frihed.
Lars Clausen